Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Jak wybrać koła rowerowe

 

 

Koło do roweru wybiera się w zależności od:

 

1)      Typu roweru

W zależności o typu roweru (MTB, trekking, cross, miejski, itp.) dobieramy koło o odpowiednim rozmiarze (średnicy) obręczy.

 

2)      Rozmiaru koła

Najczęściej wyboru dokonujemy w przypadku rowerów przeznaczonych dla osób dorosłych; spośród takich rozmiarów jak 26” lub 28” – średnica koła. Ważnym aspektem jest również szerokość obręczy, ponieważ na jej podstawie dobieramy odpowiednią oponę.

 

3)      Rodzaju obręczy

·  Podział ze względu na liczbę komór:
1-komorowe,
2-komorowe (większa sztywność i trwałość koła),
3-komorowe (najtrwalsze – desygnowane do rowerów Downhill).

 

·  Ze względu na materiał z którego są wykonane:
- stal,
- aluminium.

 

·  Podział ze względu ma wysokość kołnierza:
- niski kołnierz – obręcz przeznaczona pod opony bezdętkowe -
tubeless (szytki),
- wysoki kołnierz – obręcz pod opony tradycyjne; z miękkim lub sztywnym rantem (drutowane.

 

4)      Systemu napędowego

Wyróżniamy spośród tylnych napędów: kasetę lub wolnobieg. Tylne koło posiada odpowiednio przystosowaną piastę (średnica gwintu wynosi około 35 mm), która jest odpowiednio nagwintowana – przeznaczona pod wolnobieg, lub piastę z tzw. bębenkiem przystosowaną pod kasetę. Różnica pomiędzy wolnobiegiem  a kasetą zauważalna jest podczas montażu w/w podzespołów napędu. Wolnobieg jest  nakręcany na nagwintowaną piastę, natomiast kaseta nakładana na bębenek piasty.

 

5)      Typu hamulców

Rower wyposażony jest najczęściej w jeden z trzech typów hamulców:

· szczękowe; V-brake

· tarczowe; mechaniczne lub hydrauliczne

· hamulec w piaście; Torpedo lub Falcon

 

Piasta w kole pod hamulce tarczowe charakteryzuje się znacznie większymi kołnierzami od piast przystosowanych pod hamulce typu V-brake. Ponadto przy wyborze odpowiedniego koła w zależności od posiadanego systemu hamowania należy zwrócić również uwagę na rawkę obręczy, mianowicie czy jest ona przystosowana do klocków V-brake (często występują na tego typu obręczach pewne chropowatości, np. rowki).

 

6)      Łożysk w piaście koła

Wyróżnia się dwa główne rodzaje łożysk: maszynowe oraz kulkowe, maszynowe są  mniej odporne na agresywny typ jazdy, lecz zaletą ich jest fakt stawiania mniejszych  oporów tarcia w odróżnieniu od łożysk kulkowych.



 

Średnica koła

Średnicę koła podaje się najczęściej w calach, do podstawowych wymiarów zalicza się: 16, 20, 24, 26, 28 i coraz bardziej popularne 29 i 27,5. Dobór rozmiaru:

 

Typ roweru

Rozmiar koła

Dziecięce

16, 20, 24 cali

Górskie MTB

26, 27.5, 29 cali

Szosowe

28 cali

Miejskie

26,28 cali

Trekkingowe (turystyczne)

26, 28 cali

Crossowe

28 cali

Triathlonowe

26 cali

BMX

26, 20 cali

 

 

 

 

Standardy w rozmiarach kół

System miary średnicy koła w calach jest nieco niedokładny i może prowadzić do wielu rozbieżności. Tym samym może się okazać że w rowerze mimo że koło jest 26-calowe  klasyczna dwudziestka szóstka będzie zbyt mała. W celu uniknięcia pomyłki zalecane jest stosowanie systemu ETRTO, będzie on zamieszczony w postaci 5 cyfr, np. „54-559” gdzie pierwsza liczba oznacza szerokość a druga wielkość (czyli średnicę obręczy).

 

Rozmiar koła w calach

Wielkość ETRTO
(rozmiar obręczy)

12

203/239 mm

16

305/340/349 mm

20

406/438 mm

24

507/540 mm

26

559/590 mm

28

622/635 mm

27

630 mm

27,5

584 mm

29

622 mm

 

© sporti.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i powielanie w jakiejkolwiek formie zabronione.

pixelpixel